Stora framgångar i UF-finalen Stockholm för VRG Djursholm och VRG Jarlaplan
Att starta, driva och avveckla ett UF-företag är något som många elever uppskattar. Kanske extra mycket när företaget blir framgångsrikt, något som flera av årets VRG-företag fick uppleva som vinnare av olika kategorier i Stockholmsfinalen av Ung Företagsamhet.
2021-03-26
Den traditionsenliga UF-mässan i Älvsjö ägde i år rum digitalt och lockade många utställande företag från gymnasieskolor i Stockholm, däribland flera från VRG. Där skulle även de bästa företagen i en rad olika kategorier utses och under den livesända och digitala UF-finalen stod det klart att två företag från VRG Djursholm och två företag från VRG Jarlaplan kammade hem åtråvärda förstaplatser. Därtill placerade sig flera andra VRG-företag på topplatser. Vi möter de fyra vinnande företagen Packat & Klart UF, CoReef UF, Sixpack UF och Clipp UF som berättar sina affärsidéer och spekulerar i vad som fällde juryns avgörande till deras fördel.
Packat & Klart UF från VRG Jarlaplan vinner både Årets UF och Årets Tjänst. Företaget erbjuder en planeringstjänst som möjliggör och underlättar klassförsäljningar. Klasser får stöd med planering, sätts i kontakt med företag och blir rekommenderade hållbara produkter som de kan sälja. Packat & Klart tar ut en provision från företagen som erbjuder produkter till försäljning, vilket gör att tjänsten för den deltagande klassen blir kostnadsfri.
Joakim Ericsson, VD för Packat & Klart, är glad över att företagets unika idé faktiskt funkar och ser nu fram emot att få tävla med sin tjänst i UF-SM. “Vi har valt att utveckla en unik tjänst som alla parter tjänar på och vi tror själva stenhårt på den här idén. Det har varit fantastiskt kul att framställa en affärsmodell som främjar gemenskap och underlättar klassföräldraskap samtidigt som den är lönsam. Vi tror att vårt driv och engagemang tillsammans med en tydlig framtidsvision med uppskalningspotential gick hem hos juryn vilket inte bara ledde till en, utan två priser.”
“Juryn ser en innovativ affärsmodell med win-win för alla parter och skalighet i affärsidén. Med engagemang och driv framför UF-företaget sitt budskap och med en lösning som skapar samhörighet. Planeringstjänsten som genom ett välpaketerat UF-företag räddar klassföräldraskapet.”, motiverar tävlingsvärden SEB Packat & Klarts vinst.
CoReef UF från VRG Djursholm vinner Årets Affärsplan. Företagets affärsidé är att erbjuda sina kunder möjligheten att adoptera koraller och på så sätt vara med och återställa korallreven. Vid köpet medföljer ett digitalt certifikat med angivna koordinater och bild på kundens planterade korall. Företaget tillverkar även armband, av återvunnen plast från havet, som skickas som gåva till kunden.
“Det roligaste med UF är att man får ett smakprov på hur det faktiskt är att driva ett eget företag samtidigt som vi som grupp utvecklas så otroligt mycket. Vi var så sjukt stolta över oss själva när vi vann och det var inget vi förväntade oss. Det vi tror ledde oss till vinsten måste nog varit vår röda tråd och att idén i sig är ganska unik. ”, berättar en stolt Tilde Owers, VD på CoReef UF.
Certifikat på kundens planterade korall
SixPack UF från VRG Jarlaplan vinner Årets Innovation. I form av ett sexpack har företaget tagit fram en återvinningsbar förpackning för flaskor och burkar. Produkten ger återförsäljare möjligheten att erbjuda sin kunder ett smidigare alternativ till påsen och sexpacket kan även köpas av privatpersoner.
“Det värmer att ens företag uppmärksammas av andra, speciellt genom ett sådant här pris så visst blir man stolt! Varför vi tog hem priset tror jag är för att vi erbjuder en produkt som inte är okänd, ett vanligt sexpack, men vi har gett det en helt ny mening och möjliggjort för människor att fylla sitt alldeles egna sexpack i butiken!”, berättar Lo Bergkvist Lindstam, VD för Sixpack UF. Hon uppskattar att jobba med UF eftersom det ger kunskap om företagande att också omsätta i praktiken. “Jag tror att många underskattar hur tidskrävande och utmanande UF är! Man möter hinder man inte trodde fanns och får lära sig att komma förbi dem. Det är något som inte kan göras genom en lärobok och därför blir också UF-företagande en erfarenhet för livet! En bra idé och hårt arbete lönar sig helt enkelt.”
F.v: Lo Bergkvist Lindstam, Morgan Ogbekene, Elias Lundin, Stella Dahlborg och Samuel Agri. Besök Sixpack UF:s hemsida!
Clipp UF från VRG Djursholm vinner Årets e-butik. Företaget erbjuder trendiga och unika hårklämmor i två olika storlekar med sex olika unika mönster tillverkade av plantbaserad acetatplast som är ett miljövänligare alternativ till vanlig plast. Vid köp av en hårklämma bifogas ett informationsblad där produktens bakgrund och kundens miljöbidrag beskrivs.
“Det är väldigt motiverande att se att all den tid och kraft vi lagt ner på vår hemsida lönat sig. Jag tror att vi vann tack vare vår målgruppsanpassade design som i samband med en tydlig struktur genomsyrar hela hemsidan”, spekulerar Clipp UF:s VD Melina Alm som även berättar att hela processen att driva UF inte bara är en dans på rosor. “Det mest utmanande har varit att bemöta och ta sig vidare från alla motgångar, stora som små. Detta har även kommit att bli vår största lärdom. Att alltid fortsätta kämpa. UF har gett oss chansen att få en inblick i företagande och vad det verkligen innebär, vilket har varit otroligt utmanande men även extremt lärorikt”
Stort grattis önskar vi alla vinnande UF-företag från VRG!
Samtliga topplaceringar för VRG under UF-finalen Stockholm
Packat & Klart UF, VRG Jarlaplan – 1:a Årets UF, 1:a Årets Tjänst, 2:a Året Socialt Hållbara UF
CoReef UF, VRG Djursholm – 1:a Årets Affärsidé
Clipp UF, VRG Djursholm – 1:a Årets e-butik, 2:a Årets Reklamfilm
Drippin UF, VRG Djursholm – 2:a Årets e-butik
Pasithé UF, VRG Djursholm – 2:a Årets UF, 2:a Årets Vara
RUT UF, VRG Djursholm – 2:a Årets Vara
Tyra Romney, VRG Djursholm – 2:a Årets Säljare
Reda UF, VRG Odenplan – 2:a Årets Hantverkare
Källa: Ung Företagsamhet Stockholm, Vinnare Entreprenörskap på riktigt 2021
Mer UF!
Besök den digitala UF-julmarknaden från 2020 där 17 olika företag från VRG Jarlaplan och VRG Odenplan ställer ut och pitchar sina affärsidéer.
Besök VRG Djursholms UF Market med hänvisning till 15 olika företags egna sociala medier och hemsidor.
Publicerad av Richard Wahlström, webbredaktör.
Recent Comments