Av gästbloggare Petronella Borseman, dans- och teaterlärare på VRG Jarlaplan
Kommunikation med estetiska uttrycksmedel används för att påverka kultur- och samhällsutveckling. Kunskaper om estetisk kommunikation ökar förmågan att uppfatta och tolka budskap som förs fram i kulturliv, i medier och människor emellan.
Undervisningen i ämnet estetisk kommunikation syftar till att eleverna utvecklar kunskaper i att kommunicera med estetiska uttrycksmedel. Undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i metoder, tekniker och redskap för att interagera och samverka med medskapare och publik. Under höstterminen har esteteleverna i årskurs två på VRG Jarlaplan arbetat i blandade estetgrupper där de fått pröva varandras estetämnen. Under slutet av kursen arbetade eleverna i projekt och avslutade perioden med bejublade föreställningar!
Bild och formgivning och musik
Dessa två inriktningar skapade tillsammans Esko-föreställningen DRA MIG BAKLÄNGES. Det var en musikalisk och konstnärlig tidsresa genom åtta decennier. Eleverna har under hösten tillsammans med lärarna Marie Adaktusson, Mats Byström och Otto Koistinen arbetat fram material och under projektveckorna i januari satt samman respektive material och detta mynnade ut i proffsiga föreställningar på Dieselverkstaden.
https://youtu.be/OioBjzRSCBk
Teater
Teatereleverna presenterade två helt nyskrivna pjäser som ingår i Riksteaterns teaterfestival LÄNK. Den ena pjäsen heter PERIFERI skriven av Marioan Hosseini och regisserades av Petronella Borseman och den andra heter MED KÄRLEK FRÅN KOS skriven av Nicolas Kolovski regisserad av Sara Berg. Båda pjäserna berör teman kring unga människor som tvingas att leva på flykt och att inte veta om man är välkommen att leva i Sverige eller om man måste fortsätta att fly. Föreställningarna spelades på Teater Studio Lederman.
Dans
Danseleverna i årskurs två presenterade föreställningen SPRING. En föreställning om Jakten efter frihet. Eleverna har tillsammans med dansläraren Anna Harder tadig fram materialet till föreställningen. Eleverna har skapat dansmaterial utifrån platser utomhus. Snön hjälpte till att förhöja de valda platserna och publiken fick följa med dansarna på en “resa” som avslutades på Teater Studio Lederman.
Recent Comments