20 oktober, 2018
Nobel Prize Teacher Summit 2018 – VRS Vasastan
För andra året i rad deltog förstelärare och skolledare från VRSV i Nobel Prize Teacher Summit, en sammankomst för lärare från hela världen anordnad av Nobel Education Network här i Stockholm. Årets tema var Teach Love & Understanding, vilket genomsyrade dagens program bestående av föreläsningar, intervjuer och panelsamtal med flera framstående Nobelpristagare, forskare och debattörer.
Gemensamt för alla talare under dagen var att de betonade vikten av att lärare bygger relationer som en brygga in i kunskapens värld. Därtill poängterades betydelsen av att kunna lita på sin inre moraliska kompass, såsom Leymah Gbowee (Nobels fredspris 2011, från Liberia), även om det kan bli kostsamt och farligt på vägen.
Daniel Poohl, chefredaktör för tidskriften Expo, och Christer Mattsson, forskare vid Göteborgs universitet och Segerstedtinstitutet, talade om att skapa dialog och bygga relationer för att vända en högerextrem åsikt hos eleverna. De menade att skapa dialog och lyssna på varandra är mer framgångsrikt än att ta debatten. Även Martin Chalfie, Nobelpristagare i kemi 2008, beskrev relationen mellan elev lärare som essentiell när han som student fick tillgång till en biblioteksnyckel, ett tecken på den tillit som kan finnas mellan lärare och elev.
Vi lyssnade även på bildläraren Andria Zafirakou, som erhöll Global Teacher Prize i år. Hon använder bildämnet för att göra elever delaktiga och ge dem en röst. Hon arbetar på en mångkulturell skola i London där många elever deltar i bildämnet utan att kunna det engelska språket. Både hon och flera av de andra talarna betonade värdet av att låta eleverna få visa sin egen personlighet och därifrån skapa relation och vägar till mer kunskapsinhämtning. Hon använde medvetet bild för att inkludera alla elever men också att hon visade alla eleverna att hon hade höga förväntningar på dem.
Diplomaten Jan Eliasson talade om undervisningen och skolgångens betydelse och berättade om en familj som flydde Syrien för att inget av deras fyra barn fick gå i skolan. Han lyfte hur viktigt det förebyggande arbetet är, att agera i tid, att lyssna på som han formulerade “vibrationerna, inte invänta explosionen”.
Exakt klockan 11.00 tillkännagavs att årets fredspris tilldelats Denis Mukwege och Nadia Murad för sitt arbete för att stoppa sexuellt våld som ett vapen i väpnade konflikter.
I direkt anslutning till nyhetssändningen välkomnades Leymah Gbowee upp på scenen. Utnämningen rörde henne till tårar då hon dels är personlig vän med Mukwege, dels är djupt engagerad i deras kamp mot sexuellt våld.
Sammanfattningsvis, vi gick från Münchenbryggeriet uppfyllda av känsla av att ha världens viktigaste jobb. Det blev ett fint sätt att fira Internationella lärardagen. Vi ser fram emot att använda det vi har fått oss till livs i klassrummet tillsammans med våra elever.
Om
Nobel Prize Teacher Summit är en internationell konferens som arrangeras av Nobel Education Network, ett globalt nätverk för lärare och skolledare och kärnan i vårt initiativ. Vi bygger på Nobelprisets förmåga att inspirera människor att söka kunskap, ställa frågor, och att försöka förstå och förbättra världen.
http://nobelcenter.se/education/nobel-education-network/summit-2018/
http://nobelcenter.se/education/nobel-education-network/speakers/