Mentorföretag på VRG Djursholm
4 september, 2017
Mentorföretag ger VRG Djursholms ekonomielever ökad förberedelse inför arbetslivet
Under hösten 2015 sjösatte Alexandra Koumi och Henrik Gattberg ett mentorföretagprogram för ekonomi eleverna på Viktor Rydberg gymnasium Djursholm. Efter två år talar både företag och elever om utbytet i positiva ordalag. Idag kan de två ekonomilärarna se att elevernas engagemang och förståelse för företagsekonomiska frågor ökar tack vare kontakten med mentorföretagen.
Mentorprogrammet startade med visionen att ge elever en djupare förståelse om hur den teoretiska inlärningen fungerar i praktiken. Alexandra förklarar hur idén föddes när hon tillsammans med Henrik, båda ekonomilärare på Viktor Rydberg gymnasium Djursholm, ställde sig frågan: “Hur kan tiden i skolan bli så relevant och engagerande som möjligt för eleverna?”. Frågan resulterade i att de två ekonomilärare valde att introducera företag till eleverna i syfte att öka deras förberedelse inför arbetslivet.
Mentorföretagen representerar flera olika branscher vilket ger eleverna en bredare förståelse för hur olika förutsättningar påverkar företagens verksamhet och beslutsfattande. Eleverna övas även i att se kopplingar mellan de teoretiska modellerna i skolboken och de praktiska modeller företagen använder i sin dagliga verksamhet. Till exempel studerar eleverna hur företagen organiserar sin verksamhet samt marknadsför sina produkter och kommunicerar sitt budskap.
Eleverna på ekonomiprogrammet vid Viktor Rydberg Gymnasium Djursholm möter sina mentorföretag i årskurs 2 i kurserna Företagsekonomi 2 och Samhällskunskap 2. Eleverna får under årskurs 2 studera företagsekonomiska teorier i skolan och använder sedan sitt företag som praktiskt exempel för att få en djupare förståelse för sammanhangen. I årskurs 3 skriver eleverna sitt gymnasiearbete i samverkan med sina mentorföretag, ungefär som ett exjobb. Uppsatsen utgår från den företagsekonomiska teori eleverna tidigare läst och ska samtidigt hjälpa mentorföretagen att lösa ett problem eller undersöka någon del av sin verksamhet i syfte att föra företaget framåt.
Vill du läsa mer om mentorföretagen på VRG Djursholm? Läs mer här!
Ekonomiprogrammets Vision
I en dynamisk och kreativ inlärningsmiljö, med kompetenta och coachande lärare och med skolans gedigna nätverk får elever på Ekonomiprogrammet, utifrån sin egen passion, driva sitt eget lärande genom varierade arbetsmetoder som fokuserar på processen lika mycket som resultatet.
Vid studenten kommer eleverna, självständigt och i team, att ha haft autentiska och relevanta erfarenheter präglade av utmaningar och risktagande vilket resulterat i framgångsrika projekt.