Artikel om fysikundervisning i Physics Education
31 augusti, 2018
Lärare på VRG Odenplan assisterar vid artikel i Physics Education
Physics Education har publicerat en artikel som Jakob Gyllenpalm, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms Universitet, har skrivit om en del av fysikprojektet.
I artikeln ges ett exempel på hur man kan genomföra en laborationsserie i syfte att stärka elevers förståelse för fysikens karaktär och arbetssätt snarare än ren teori; vetenskapliga rön anger att detta kan vara en bra idé. I just detta exempel ger implementerandet av kvantitativ felanalys i samband med laborerandet eleverna en möjlighet till brett lärande om vetenskapliga undersökningar.
Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor har beviljat stipendier för Patrik Friggebo och Ulf Christiansson, lärare på Viktor Rydbergs Gymnasium Odenplan, att ägna tid åt detta projekt och assistera Jakob Gyllenpalm i arbetet med artikeln.
Här kan du läsa hela rapporten.
Patrik Friggebo och Ulf Christansson, båda lärare på VRG Odenplan, assisterade i arbetet med artikeln