Artikel om fysikundervisning i Physics Education

31 augusti, 2018

Lärare på VRG Odenplan assisterar vid artikel i Physics Education

Physics Education har publicerat en artikel som Jakob Gyllenpalm, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms Universitet, har skrivit om en del av fysikprojektet.

I artikeln ges ett exempel på hur man kan genomföra en laborationsserie i syfte att stärka elevers förståelse för fysikens karaktär och arbetssätt snarare än ren teori; vetenskapliga rön anger att detta kan vara en bra idé. I just detta exempel ger implementerandet av kvantitativ felanalys i samband med laborerandet eleverna en möjlighet till brett lärande om vetenskapliga undersökningar.

Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor har beviljat stipendier för Patrik Friggebo och Ulf Christiansson, lärare på Viktor Rydbergs Gymnasium Odenplan, att ägna tid åt detta projekt och assistera Jakob Gyllenpalm i arbetet med artikeln.

Här kan du läsa hela rapporten.

patrik-ulf

Patrik Friggebo och Ulf Christansson, båda lärare på VRG Odenplan, assisterade i arbetet med artikeln

Dela nyheten

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

Ok