Intervju: sophia desport
Lärare
Sophia Desport
Sophia har arbetat på stiftelsen sedan 1996 och har tillsammans med kollegor byggt upp bildinstitutionerna på alla våra tre gymnasieskolor.
Fråga
Vad har du för utbildning och bakgrund?
Svar
Jag pluggade förberedande konststudier först på Folkhögskola och sedan i USA innan jag bestämde mig för att söka till Konstfack där jag gick bildlärarutbildningen i slutet av 80-talet. Sedan jobbade jag på Moderna Museet som museipedagog. Så småningom började jag jobba inom grundskolan, först i Sollentuna och sedan Täby. Mina första år jobbade jag på rätt många olika skolor, men 1996 hamnade jag här på VRG!
Fråga
När visste du att du ville bli lärare?
Svar
Som liten höll jag alltid på med bilder, men jag var också intresserad av att jobba med människor och pedagogik väldigt tidigt. Att bli lärare var ett naturligt sätt att få ihop mina intressen. Jag har alltid varit intresserad av både den akademiska och den konstnärliga världen och att arbeta mycket med estetiska läroprocesser.
Fråga
Du har jobbat på stiftelsen i 20 år, vad har förändrats?
Svar
Stiftelsens grundläggande vision har inte ändrats. Kärnan i visionen finns kvar, att det estetiska ska få finnas med och genomsyra undervisningen eller att “Vetenskap och Konst går hand i hand”. På 90-talet pratade vi mycket om ”de tre I:na”, IT, Internationalisering och Individen. Just de slagorden har ju utvecklats till att bli en självklar del av verksamheten med tiden. Vi var väldigt tidiga med det men idag jobbar ju nästan alla på det sättet.
Fråga
Hur har din resa på VRG varit?
Svar
Det här med att “bygga upp” har varit en del av min resa på VRG. På VRG Djursholm fanns det ingen bildlärare när jag började. På den tiden fick man bestämma sina egna kurser, och jag skapade bild A-F som blev populära kurser. När VRG Odenplan startade byggde jag upp bildinstutitionen där, och så småningom var det dags att bygga upp estetiska programmet inriktning bild och form tillsammans med min kollega Madeleine på VRG Jarlaplan.
Fråga
Vad gör du på din lediga tid?
Svar
Jag målar gärna. Periodvis är det mycket arbete och då är det svårt att hinna med. Sedan yogar jag väldigt mycket sedan sju år tillbaka. Mitt intresse för yoga väcktes faktiskt genom friskvården här på skolan, vi fick gå till Yoga Yama och träna. Jag utför andra sporter också, men mer för att man bör. Yogan gör jag för att jag verkligen är intresserad och tycker om det.
Fråga
Hur är du som lärare?
Svar
Jag har fått höra att jag är ganska tydlig och strukturerad. Även om jag ser mig själv som handledare har jag en bestämd bild om var vi ska, och därför är jag ganska drivande.
Fråga
Vad är roligast med att vara lärare?
Svar
När eleverna redovisar och presenterar sina arbeten och bilder tycker jag att det är så häftigt varje gång att höra deras tankar och idéer bakom sina arbeten.
Fråga
Vad är viktigt för dig pedagogiskt?
Svar
När man undervisar i bild står man inte så mycket och föreläser, utan det är mer handledning. Det är viktigt för mig att vara en uppmuntrare. Jag ser mitt ämne som ett verktyg att få ungdomar att förbättra sitt självförtroende och må bättre.
Fråga
Vad är ditt roligaste minne från åren på VRG?
Svar
VRG gjorde ett stort projekt (Mallrats) med Moderna Museet för tre år sedan. Det är både mitt sämsta och bästa minne, det var otroligt slitigt för alla inblandade men så häftigt att se slutresultatet. Både jag och eleverna var så stolta. Allt började som ett mindre projekt i samarbete med galleri Index och en konstnär, men sedan blev Moderna intresserade. Samarbetet med Moderna Museet gick ut på att eleverna skulle arbeta med det offentliga rummet och adressera museets roll i staden och samhället. Elevernas verk var utplacerade i museets samlingar, det var en stor grej.
Fråga
Hur minns du din studietid?
Svar
Jag tyckte att det var roligt att gå i skolan! I den lilla staden jag växte upp i Värmland fanns det inget estetsikt, så jag lade till extra kurser. Jobbade hårt i skolan och lade mycket krut på allt.