Intervju: Christian Engquist
Lärare
Christian Engquist
Fråga
Vad har du för utbildning och bakgrund?
Svar
Efter Katedralskolans musikklasser i Lund gick jag två år på Ljungskile Folkhögskola med inriktning på kördirigering, cello och sång. Därefter återvände jag till Lund för en kandidatexamen i Praktisk Filosofi. Jag fortsatte studera sång på KMH i Stockholm, pedagog- och musikerlinjen parallellt, samt studerade också ett år på Operahögskolan i Karlsruhe, Tyskland. Innan VRG jobbade jag i Nacka Musikklasser och läste in SvD:s taltidning. Vid sidan om undervisandet har jag alltid frilansat och bl a sjungit i Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören i många år.
Fråga
Vad är viktigt för dig pedagogiskt?
Svar
En lyhördhet för vad varje elev för tillfället behöver, och en förståelse för i vilken process i utvecklingen han eller hon befinner sig. När det gäller sång, där instrumentet är en del av oss själva och vår identitet, tycker jag det är viktigt att känna till de psykologiska aspekterna. Kropp och tanke är så nära sammankopplade. Jag tror på en positiv anda där vi jobbar mycket med tekniken, men också försöker frigöra oss från muskulära spänningar som inte gynnar oss. Därtill kommer förstås det spännande arbetet med det musikaliska och textliga uttrycket, vad musiken vill säga oss.
Fråga
Hur är du som lärare?
Svar
Lugn, engagerad och positiv är ord som ibland används för att beskriva mig. Min erfarenhet som sångare/musiker på olika scener samt min musikaliska bredd är en tillgång som jag gärna delar med mig av till mina elever.
Fråga
Vad är största utmaningarna som musiklärare?
Svar
I rollen som körledare handlar det mycket om att skapa något enhetligt av de olika kompetenserna och erfarenheterna i kören. Det gäller såväl klangen och det musikaliska uttrycket som den mentala inställningen, ambitionsnivån etc. Alla måste sträva åt samma håll, mot samma mål. I rollen som sångpedagog jobbar vi med det solistiska, och har möjlighet att fördjupa oss i det röstliga finliret. Varje röst är unik, och utmaningen där ligger i att hitta vägen fram till att eleven utvecklas på bästa sätt, samtidigt som vi har roligt på vägen!
Fråga
Vad är roligast med att vara lärare?
Svar
Det är alltid lika roligt att få vara en del i elevers aha-upplevelser, när saker faller på plats. Belöningen för att man vågat prova något man inte gjort förut, eller kanske plötsligt märker resultatet av en övning man fortsatt göra trots att den är svår i början, blir så tydlig. Sådant sporrar till att fortsätta öva och ta nya steg i utvecklingen, vilket gör varje lärare glad.