INTEVJU ANTON OLAUSSON
Lärare
Anton Olausson
Anton undervisar i piano, ensemble, musikproduktion.
Fråga
Vad har du för utbildning och bakgrund?
Svar
Efter tre år på natur-estetisk linje på gymnasiet valde jag att studera vidare på folkhögskola. Efter tre års musikstudier vid olika folkhögskolor påbörjade jag ämneslärarprogrammet vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Utöver min tjänst som musiklärare jobbar jag även som frilansande musiker där jag först och främst spelar med olika svenska artister. Jag driver även egen studioverksamhet.
Fråga
Vad är viktigt för dig pedagogiskt?
Svar
JAtt möta och se varje elev, inspirera och väcka lust till att musicera och lära sig mer!
Fråga
Hur är du som lärare?
Svar
Mina elever brukar uppfatta mig som tydlig, kunnig och inspirerande. Min målsättning är att skapa ett klimat i klassrummet där eleven vågar utmana sig själv och prova nya sätt att musicera och att uttrycka sig på. Detta förutsätter att varje elev är trygg i klassrummet, något jag alltid jobbar mot. Jag tror också på att ständigt föra en dialog med eleverna samtidigt som jag som lärare har tydliga mål och tankar med min undervisning. Genom att kombinera dessa två synsätt tror jag att det finns goda förutsättningar för att både individen och gruppen utvecklas.
Fråga
Vad är största utmaningarna som musiklärare?
Svar
Att hitta utmaningar till alla unika elever och att samtidigt få dem att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål.
Fråga
Vad är roligast med att vara lärare?
Svar
Att få möta ungdomar och se dem utvecklas, att dessutom få göra det med musiken som gemensam grund är svårslaget.
Fråga
Hur minns du din studietid?
Svar
Som en mycket rolig och inspirerande tid. Jag har alltid tyckt om skolan som sådan och tyckt om att lära mig ny kunskap. Jag har också trivts i skolmiljön och sett det som en härlig plats att umgås på och som en möjlighet att få träffa mina vänner. Jag minns särskilt alla de tillfällen mellan lektionerna under min gymnasietid då jag och mina vänner träffades i musiksalarna för att jamma tillsammans.