11 december, 2017
This post describes a recent assignment in our Swedish 2 course. Students are required to study Scandinavian languages. The teacher used the current TV show, Skam, as a theme. Students were required to create films to show their learning. We believe that when using a current events theme, authentic applications and creative assessments, students are more motivated to complete their assignments. This is one example of how we achieve our goal of ”hjärnan vill ha roligt” (entertain the brain).
Guest blogger: Helena Adler
En del av det centrala innehållet i svenska 2 är språkförhållanden i Sverige och i övriga Norden. Vi omgärdas av mycket ljud och rörlig bild i vår vardag. Oftast hör vi våra grannspråk genom att se på TV, film och serier (namnet på momentet är en vinkning till SKAM-seriens stora inflytande). Filmmediet blev därför en naturlig uttrycksform för momentets arbete och examination.
Eleverna blev i grupper tilldelade antingen det norska eller danska språket. De fick se flera kortfilmer på danska och norska som inspiration och även analysera en långfilm (Sameblod). De fick sedan först spela in en egen kortfilm där det tilldelade språket skulle användas. Det var en övning i att bygga och dramatisera en berättelse. Kortfilmen kopplades inte till kursmatrisen, dvs de bedömdes inte på hur bra/dåliga de var på att tala norska/danska, men kortfilmen var en förutsättning för diskussionsfilmen de sedan skulle spela in.
I diskussionsfilmen eller ”TV-soffan” kommenterade och diskuterade gruppmedlemmarna sedan kortfilmen. De gav exempel på sådant som lömska ord som kan missförstås, uttal och kopplade till fakta om norska/danska. De diskuterade sådant som skillnader på dialekt och språk, den nordiska språkgemenskapen och skandinavisk identitet.
Kortfilmerna visades avslutningsvis i helklass. Utvärderingarna av momentet visade att eleverna tyckte om att få vara kreativa och att analysera och arbeta med film.