Moderna matematikdagar på Kleindagarna

Niklas Lindberg undervisar i matematik, kemi och naturkunskap på VR skolor. Här berättar han om sin medverkan vid Institut Mittag- Leffler i Djursholm under tre intensiva dagar, tillsammans med tjugo andra gymnasielärare, fyra doktorander och fyra föreläsare. Koordinator för dessa dagar var Mats Boij som arbetar på KTH, vars favoritämnen är algebra och geometri.

Här är Niklas egna ord om sin upplevelse.

Jag har varit på många utbildningsdagar och studiedagar, men detta var i särklass den bästa fortbildningen någonsin för min del (jag har bland annat varit handledare i matematiklyftet i 2 år och det var mycket bra och intressanta diskussioner med lärarna, men detta var världsklass).

Det var fyra pass med föreläsare torsdag och fredag, och på lördagen jobbade vi i grupper med att bygga framtida lektioner för kurserna 1-5, med stor hjälp av föreläsarna och de duktiga lektionspiloterna.

1) ”Noen refleksjoner rundt hvordan programmering kan bidra til fornyelse av matematikkutdanningene” med underbare professorn Knut Mörken, Oslo Universitet, som är en mycket entusiastisk person.

2) ”Partitioner av heltal” med Docent Niklas Eriksen, enhetschef för matematik vid Örebro Universitet, som är speciellt intresserad av talföljder och kombinatorik. 1,1,2,3,5,7,11,…

3) ”Asymptisk analys genom exempel” med Universitetslektor Irina Pettersson, Högskolan Gävle. Hon började med den underbara uppstarten ”Det finns väldigt få ekvationer man kan lösa exakt” , och fortsatte sedan med ”Tidskomplexitet”, ”Bubblesort”, ”Mergesort” och ”Posissontal”, och vi avslutade med att dra i små gummimattor med olika håligheter. Allt var väldigt intressant.

4) ”Knutar och länkar” med Professor Tobias Ekholm, Uppsala Universitet, en världsledande forskare inom det snabbt växande matematiska fältet symplektisk geometri. Vi tittade bland annat på rep som slingrade sig, trasslande hörlurssladdar och slipsknutar, och vi fick i praktiken utföra en väldigt intressant uppgift med fyra personer, två rep och bråkräkning via rotationer och vridningar.

De senaste decenniernas stora genombrott inom forskningsområdet symplektisk geometri har skett inom vad man skulle kunna kalla en matematisk version av fysikens strängteori – eller som Tobias säger, ”Euklidisk geometri som rör sig”. Tobias Ekholm har fått 15 miljoner kronor i forskningsstöd från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse (KAW) åren 2013-2017 för sin forskning.

För dig som är intresserad återkommer jag gärna med fina lektionstips kopplat med Python på saker ni kan göra på matematiklektionerna i olika kurser. En av lektionspiloterna, Karl Jonsson som är docent på KTH, kommer eventuellt att delta under ht 2018 för att dokumentera, filma och jobba vidare med den lektion vi byggde under lördagen till Ma 4, med hjälp av bland annat professor Knut Mörken från Norge. ”Integraler, numeriska metoder med programmering.”

Professor Knut Mörken från Norge är en underbar människa! Han brinner för att modernisera matematikundervisningen, bland annat med hjälp av datorer och programmering. Du som inte varit på Kleindagarna, pröva gärna!”

Tack Niklas för att du delar med dig och inspirerar andra kollegor att delta vid nästa tillfälle.

Gymnasieminister Anna Ekström kom på besök fredagen.

Gymnasieminister Anna Ekström kom på besök fredagen

Dela nyheten

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

Ok