Under tre veckor har undervisning bedrivits helt digitalt och omställningen har varit stor. Inför påsklovet delar nu några lärare i SO och ekonomi med sig av sina reflektioner från undervisningen i den nya lärmiljön.
På VRS Vasastan är ledorden Trygghet, Tillit, Tillsammans, och det tog Sara Tinnborg, förstelärare i SO på VRS Vasastan, fasta på i omställningen. “Det som har hjälpt oss än mer nu än tidigare är tillsammansskapet. För utan fantastiska kollegor och elever som “köper situationen” så hade digital undervisning inte varit möjlig för det här är arbetsamt och det kräver mycket energi, från alla håll. Vi har på skolan, över och inom ämneslag, delat idéer och erfarenheter, lektionsupplägg och verktyg”.
För Sara är mötet med eleverna det viktigaste, och hon berättar att det är vad hon saknar mest. “Men med Google Meets har man ändå kunnat skapa möten, i storgrupp och i liten grupp. De har haft gruppdiskussioner, individuell handledning och redovisningar som spelats in med hjälp av videofunktionen. Ett verktyg att använda i fortsättningen, även när vi är tillbaka på skolan igen!”.
Magnus Fasth, lärare i samhällskunskap och ekonomi på VRG Odenplan, menar att digitala examinationer möjliggör för eleven att demonstrera sin metodhantering på ett annat sätt.
“En sak som vi gör i företagsekonomin är att vi har testat elevernas säkerhet i användande av metoder genom att de får lösa en uppgift och sedan spela in en kort film där de förklarar vad de gjort och hur de tänkt. På så vis ser vi säkerhet i själva förklaringen av hur metoden används snarare än att de ”gör rätt” vid ett skrivningstillfälle”.
Ett exempel som Magnus lyfter från kursen Internationell ekonomi, som han också undervisar i, är möjligheten att arbeta med aktuella frågor i undervisningen. “Mina elever i Internationell ekonomi har fått skriva analyser kring vilken effekt regeringens stödpaket som satts in i samband med coronakrisen kan komma att få på samhällsekonomin. Samt att reflektera över dessa insatser utifrån nationalekonomiska teorier”.