Hur är det egentligen att arbeta på sin gamla skola? Vi möter tre tidigare elever på VRG som idag är medarbetare på olika tjänster och enheter inom stiftelsen.
Anders Berglund är lärare i samhällskunskap, internationella relationer och psykologi på Viktor Rydberg gymnasium Jarlaplan. Innan Anders utbildade sig till lärare gick han naturprogrammet inriktning samhälle på VRG Djursholm, varifrån han tog studenten 2010. När han under sin sista termin på lärarprogrammet vid Uppsala Universitet såg en annons om en ledig VRG-tjänst föreställde han sig tanken på att få sina gamla lärare som kolleger. “Jag blev väldigt glad över tanken att få jobba här, speciellt direkt efter utbildningen, och få komma tillbaka till en organisation som hjälpt mig mycket. När jag såg annonsen sökte jag direkt, det kändes lite overkligt”.
Det skulle visa sig att flera av Anders gamla lärare faktiskt blev hans nya kolleger, för under hans tid på universitetet hade flera lärare hunnit rotera inom organisationen. Två av dem jobbar numera på VRG Jarlaplan. “Jag känner en stark koppling till organisationen. Morten Bastrup hade jag i bild och fotokunskap och Martin Musgrave hade jag historia och internationella relationer med och vi åkte till New York för ett FN-rollspel!”, berättar Anders om sina två nuvarande kolleger på VRG Jarlaplan.
Kanske var det just resan till New York under gymnasietiden som väckte Anders bredare intresse för världen, som vidare förklarar att han trivs med att få vara med i en viktig period i elevernas liv. “Det är väldigt roligt att försöka visa vad världen har att erbjuda och att det finns massor att vara nyfiken på och förundras över. Att öppna världen för dem är något som motiverar mig väldigt mycket.” Dessutom vill Anders gärna inspirera sina gymnasieelever med något som betydde mycket för honom under hans gymnasietid. “Mitt läsande blev väldigt intensivt under sista terminen i trean på Djursholm, där skolan spelade en viktig roll i att det var naturligt och sågs som värdefullt med läsande, både från lärare och kompisar. Jag hoppas kunna inspirera på liknande sätt!”
Lina Hansson har sedan augusti 2020 arbetat på Viktor Rydbergs skola Sundbyberg som elevresurs, en tjänst Lina sökte efter att hon tog studenten från VRG Jarlaplans estetiska program inriktning teater förra sommaren. “Jag fick kännedom om det här arbetet genom en vän som jobbade som resurs året innan mig. Vi pratade om vad jag skulle göra efter studenten och han tyckte att jag skulle söka den här tjänsten”. Att vara resurs på VRS är ett varierat arbete som bland annat innebär att vikariera i högstadiets alla ämnen, skapa trivselfrämjande aktiviteter och även jobba med elever med extra utmaningar, både enskilt och i mindre grupp.
“Att få vara en trygg punkt i elevernas vardag och en person de kan gå till och prata med är det roligaste med mitt arbete. Men också att man är en förebild som sätter guldkant på deras skolgång. Det är verkligen ett fantastiskt jobb som gör skillnad!”, berättar Lina som även har fått ett bredare perspektiv på skolmiljön som arbetsplats. “Det är väldigt intressant att nu få se myntet från båda hållen och få nya perspektiv på saker och ting. Det är även roligt att träffa gamla lärare och personal som jag känner från Jarlaplan och nu kunna stå och hänga i personalrummet!”
Richard Wahlström tog studenten från Viktor Rydberg gymnasium Odenplans samhällsprogram inriktning beteendevetenskap 2018 och arbetar idag på stiftelsens huvudkontor. “Jag började arbeta som resurs på VRS Vasastan direkt efter studenten och det var inte min plan, men den dåvarande skolchefen tipsade mig om tjänsten och jag lockades av att få jobba med ungdomar. På den vägen är det faktiskt och jag har blivit kvar i VR-organisationen lite längre än jag från början tänkte”.
Sedan två år tillbaka arbetar Richard nämligen på huvudkontoret med kommunikation och projektledning. Arbetet på ”HK” innebär en hel del kontakt med stiftelsens sju, snart åtta, skolor. “Jag trivs väldigt bra i organisationen, det är alltid mycket som händer och med ett högt tempo blir det aldrig tråkigt. Jag får se mycket av verksamheten eftersom jag har kontakt med många olika skolledare och administratörer i olika ärenden och även lärare och elever i viss utsträckning”.
Nu har det gått tre år sedan Richard var elev på VRG och för honom är det en svunnen tid. Både lärdomarna och de nya perspektiven som anställd har nu hunnit bli många. “Gymnasietiden känns ganska långt borta nu och det är såklart något helt annat att vara anställd än att vara elev. Jag är glad och stolt över att vi som är unga i organisationen möts med värme och respekt av de andra medarbetarna, våra kolleger, som i vissa fall till och med varit anställda på VR längre än vi har levt. Det har verkligen varit en förmån att från HK få jobba med som många olika delar av verksamheten i en stor organisation. Aldrig kunde jag tro att skolledare skulle vara så roliga att jobba med!”