Ordföranden från elevråden och elevkårerna på Stiftelsens sju skolor fick frågan om hur det har varit att gå i skolan hemifrån, under den lärarledda digitala distansundervisningen. Läs deras svar här.
”Jag är imponerad av hur snabbt mina lärare ställde om. Det var över en helg som allt ändrades, fast ändå inte. Mitt schema ser precis likadant ut, vilket underlättar i denna tid då det mesta är annorlunda. Som vanligt ligger material online och examinationer sker via Digiexam, skillnaden är att vi träffas och utbildas via skärmen. Ett jättebra substitut – men inte optimalt för den sociala. Denna tid har gett mig perspektiv, och jag inser nu hur viktig och givande min skola är för mig. Inte minst en trygghet. Alla har gjort sitt yttersta för att onlineundervisningen ska fungera – och jag är stolt över att få ta del av det!”
– Camilla Larsson, elevkårsordförande på VRG Djursholm
“Jag har upplevt att distansundervisning fungerat mycket bra. Jag tycker att alla lärare varit väldigt duktiga på att försöka göra lektionerna spännande och roliga trots att det blivit många teoridelar. Vi har bland annat fått testa att använda både grupprum, Kahoot och Quizlet live. I de praktisk ämnena har vi fått anpassade uppgifter som vi kan göra hemma. Exempelvis en musikuppgift där vi med hjälp av kastruller och andra köksredskap skulle spela in en låt. Jag saknar skolan och att träffa alla kompisar men jag tycker att själva undervisningen har gått bra!
– Febe Magnusson Amu, elevrådsordförande på VRS Vasastan
”Att studera på distans är en utmaning i och med allt vad det innebär. Skolledningen och lärarna har anpassat sig bra för att kunna hålla samma goda kvalitativa undervisning. Att skolan kan sadla om till distansundervisning på bara några dagar visar på att skolan har möjlighet att bedriva kvalitativ undervisning oavsett vad som händer utanför skolans lokaler”.
– Hugo Jenelius, ordförande i elevkårens interimsstyrelse på VRG Sundbyberg
“Att vara hemma med distansundervisning är en av de största, om inte den största påfrestningen jag upplevt under min studietid hittills. Det är svårt att hitta motivationen för att hålla betygen uppe och det skulle inte förvåna mig om andra känner detsamma. Problemet är inte bara hemundervisningen, utan hela den sociala isoleringen som tär ner ens motivation, man blir socialt understimulerad. Framför allt är jag orolig för alla treors slutbetyg och deras student. Det är trots allt vi, elevkåren, som ansvarar bland annat för att uppfylla våra medlemmars fackliga intressen, och om våra medlemmar inte kan få rättvisa och rättfärdiga betyg har vi ett stort problem. Om det är något jag verkligen lärt mig under denna period är det hur mycket jag saknar skolan och mina vänner, och hur mycket de betyder för mig. Förhoppningsvis är allt över snart, och vi får kliva in i skolans lokaler igen och se fram emot när treorna springer ut från dem.”
– Alexander Storgårds, elevkårsordförande på VRG Odenplan
“Det viktigaste för mig under onlineundervisningen har varit att alltid få in en rutin på morgonen. Att äta en stadig frukost och sen logga in på Google Meet! Jag tycker det har fungerat förvånansvärt bra, mycket tack vare våra otroliga lärare på VRG Jarlaplan. Deras engagemang och anpassningsförmåga har verkligen underlättat. Skickar styrkekramar och självdisciplin!”
– Hedda Grönwall Nyström, elevkårsordförande på VRG Jarlaplan