Elever i åk 7 på VRS Vasastan har under bildlektionerna fått arbeta med att digitalt designa den stora skylten till Kulturhusets entré. Nu syns elevernas kreativa skyltar från Sergels torg.
Kulturhuset låter under ett år barn och ungdomar mellan 4 och 18 år designa Kulturhusets 22 meter breda skylt vid entrén från Sergels torg. Kravet är att det någonstans på skylten ska stå “Kulturhuset” – på vilket språk som helst. I övrigt får barnen och ungdomarna kreera fritt genom att måla, teckna, animera, klippa och klistra.
Bildläraren Åsa Thomander på Viktor Rydbergs skola Vasastan fick tips om Kulturhusets projekt och såg en möjlighet att göra projektet en del av bildundervisningen. “I och med att vi jobbade digitalt och på distans tyckte jag att det var en bra uppgift att haka på. Eleverna i årskurs 7 hade just gjort färdigt sina Stockholmsvykort och blivit bekanta med programmet Pixlr.” Med Kulturhusets instruktioner och rätt mallformat, hela 22 meter bred, kunde eleverna antingen använda sina vykort eller skapa nytt i det digitala programmet.
Åsa Thomander ser ett dubbelt syfte med elevernas medverkan i projektet, dels att bidra till verklighetsbaserat lärande, dels att låta en eleverna möta en spännande institution. “Det verkar som att eleverna tycker att det var kul, framför allt nu när de märker att bilderna faktiskt visas på skylten. Det är bra med projekt där vi når utanför skolan. På det sätter blir det ju tydligare hur alla kan vara med och påverka sin omgivning och bli en del av samhället. Dessutom är ju Kulturhuset en ypperligt trevlig plats med bland annat teater, konstutställningar, ungdomsverksamhet och bibliotek, som inte alla kände till. Men nu gör de det!”